outhands

Rijnsburgse Boys Jaaroverzicht 2006

Bij voetbal gaat het om seizoenen en niet zozeer om jaren. Toch willen we ons wagen aan een jaaroverzicht, al was het alleen maar om al die mooie moment van het afgelopen jaar weer eens terug te halen. Het jaaroverzicht is samengesteld uit berichten die het afgelopen jaar zijn verschenen op onze website aangevuld met foto’s van onze vaste fotografen.

7 januari
Zaterdag 7 januari vertrekt de gehele selectie met begeleiders en sponsoren op trainingskamp naar Gran Canaria. Tijdens dit kamp wordt er een oefenwedstrijd gespeeld tegen AFC. Rijnsburg wint met 3-1. Na de winterstop is het alleen DOTO dat nog weet te winnen van de uien.

18 februari
Tijdens de thuiswedstrijd tegen Noordwijk scoort Martijn Gootjes een geweldig doelpunt. Vanaf een meter of 40 knalt hij de bal over de doelman die iets te ver uit zijn doel staat. Het doelpunt wordt omgedoopt tot doelpunt van het jaar. We weten dan nog niet dat Martijn op 13 mei een nog veel mooier doelpunt zal maken.

21 februari
Frank Aboikoni ondergaat een meniscusoperatie. De aanvaller raakte zaterdag 18 februari geblesseerd tijdens de thuiswedstrijd tegen Noordwijk en moest zodoende het veld 3 minuten voor rust verlaten. Het lijkt het einde van zijn carrière. Achteraf blijkt het herstel beter te gaan dan verwacht. Aan het einde van het seizoen vertrekt Frank  naar DOVO.

5 april
Sinds 3 weken is gebleken dat (selectie)keeperstrainer Hans Schot een bacterie-infectie op 2 hartkleppen heeft. Hij wordt succesvol geopereerd en moet door middel van een kuur de aanwezige bacteriën volledig kwijt zien te raken. Na een revalidatie periode zien we Hans gelukkig weer regelmatig op sportpark Middelmors.

6 april
De fusie tussen de gemeenten Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg heeft nogal wat voeten in de aarde. Na het ontbreken van Rijnsburgse Boys in de nieuwe Katwijkse gemeentegids wordt door een oplettende Katwijkse milieuambtenaar (!) – Bart Luyckx uit Noordwijk – een kampioenstrofee van Rijnsburgse Boys uit het seizoen 1983-1984 van de ondergang gered. De kampioenstrofee – in de vorm van een bal met de tekst “Rijnsburgse Boys kampioen eerste klasse A 1983-1984” – wordt in een afvalcontainer van de voormalige gemeente Rijnsburg gevonden.

6 mei
Twee reclamevliegtuigjes cirkelen boven sportpark de Middelmors waar op dat moment de wedstrijd tegen Quick Boys plaatsvindt. Op de banieren staat te lezen: ‘De uien tellen weer mee, groeten uit Rijnsburg aan zee’. Het logo van Heemskerk groente verraadt de organisator van deze ludieke actie.

9 mei
Rijnsburgse Boys weet zich, door een 1-2 overwinning op Spijkenisse, te plaatsen in de finale van het bekertoernooi om de districtsbeker west II. Een bijzonderheid, want het is 19 jaar geleden dat Rijnsburg voor het laatst in de KNVB-districtsbekerfinale stond. De andere finalist is DOTO.

13 mei
Op een bomvol sportpark ter Specke weet Rijnsburgse Boys het felbegeerde kampioenschap in de wacht te slepen. Twee minuten in blessuretijd, als bij de meeste Rijnsburgers de moed al in de schoenen is gezakt, kopt de ingevallen Martijn Gootjes een perfecte voorzet van Djuric Ascencion tussen de palen van de Lissenaren. De ontlading bij de Rijnsburgers is groot. Begrijpelijk, het is immers 16 jaar terug dat de titel voor het laatst naar Rijnsburg ging.
 Na een Rijnsburgse versie van Dancing with the stars op het veld van FC Lisse, krijgen de nieuwe helden een rondrit door uienland met als eindbestemming een feestende mensenmassa op het Burgemeester Koomanplein. In zijn toespraak op het bordes laat hoofdtrainer Ted Verdonkschot er geen twijfel over bestaan, volgende week gaat Rijnsburg voor de dubbel !!

20 mei
Door liefst 4 doelpunten van middenvelder Peter Freke pakt Rijnsburgse Boys de dubbel. DOTO wordt op het terrein van Excelsior Maassluis in een mooie wedstrijd met 2-4 verslagen en daarmee schrijft de formatie van trainer Ted Verdonkschot geschiedenis.
Nooit eerder won het 76-jarige Rijnsburgse Boys in de historie de dubbel (kampioen en bekerwinnaar). Na 16 jaar wachten eerder de titel in de Hoofdklasse A behaald, zaterdag 20 mei 2006 werd na 19 jaar ook de KNVB-districtsbeker West II weer eens veroverd. Een unieke prestatie van de geelzwarten want het komt niet zo vaak voor dat een kampioen ook de beker pakt, omdat het op twee fronten strijden zwaar is.

31 mei
In de kwartfinale voor de landelijke KNVB-amateurbeker speelt Rijnsburgse Boys in het Limburgse Echt tegen EVV.  Er wordt met 2-0 verloren van de zondaghoofdklasser. Omdat Rijnsburg al zijn pijlen richt op het zaterdagkampioenschap, is het vrijwel het tweede elftal dat aantreed op sportpark ‘in de Bandert’. Binnen een minuut kijkt Rijnsburg tegen een 1-0 achterstand en binnen een kwartier is het 2-0. De Rijnsburgers herpakken zich en gaan sterker spelen maar de aansluitingstreffer blijft uit. Het bekeravontuur van de ‘uien’ is voorbij.

5 juni
In de strijd voor het algeheel zaterdag kampioenschap moet Rijnsburgse Boys spelen tegen IJsselmeervogels en ONS Sneek. Rijnsburg is in alle opzichten de betere ploeg maar eindigt uiteindelijk gelijk met IJsselmeervogels. De onderlinge penaltyseries moeten de doorslag geven. De Rijnsburgers trekken aan het kortste eind, IJsselmeervogels gaat er met de titel vandoor. Een uiterst succesvol seizoen is ten einde.

3 juni
De overschrijvingsperiode voor amateurs is voorbij. De selectie van Rijnsburg blijft vrijwel geheel intact op een paar wijzigingen na. Frank Aboikoni, 2 seizoenen bij Rijnsburgse Boys gaat naar DOVO. Arjan van Heusden, tweede keeper stapt over naar FC Lisse. Tesso de Munck stopt en Justin Stuy gaat, na twee seizoenen bij de uien, naar ADO ’20.
Nieuwe aanwinsten zijn: Tim van Breukelen, Jordi Snijders en een oude bekende, Nick Schnater.

8 juli
Op de gezellige slotdag van het ZAVR-toernooi komen 4 teams in actie voor de finale. Confianza Advies wordt winnaar in het recreatieve toernooi en in het prestatieve toernooi gaat R.J. Zwaan Flowers ten onder tegen Hovingh Export.

15 en 16 juli
Profs uit Nederland, Frankrijk, Portugal, Duitsland en Slovenik komen op Sportpark Middelmors in actie op het FIFPro toernooi. De teams bestaan uit spelers die het afgelopen seizoen nog actief waren in het betaald voetbal. De aflopende contracten van de spelers werden echter niet verlengd en tot op heden hebben ze nog geen nieuwe club weten te vinden. Het FIFPro Tournament is voor hen een uitstekende gelegenheid zich in de kijker te spelen. Vele clubs en hun scouts zijn in Rijnsburg aanwezig om te kijken of er transfervrije spelers bij zitten die hun selectie zouden kunnen versterken.

21 juli
Vlak voor het verstrijken van de overschrijvingstermijn is de selectie van Rijnsburgse Boys versterkt met Brayton Biekman. Brayton is een linkerspits die het afgelopen jaar onder contract stond bij FC Den Bosch, maar in het laatste gedeelte van de competitie uitkwam voor Excelsior.

8 augustus
FC Porto, de kampioen van Portugal komt op bezoek bij Rijnsburgse Boys. De mannen van Co Adriaanse treffen een sterk Rijnsburgse Boys dat zich zeker n
iet van de mat laat spelen. Het wordt 2-5 voor de Portugezen. De volgende dag blijkt Rijnsburgse Boys de laatste tegenstander te zijn geweest van FC Porto onder Co Adriaanse. De Nederlandse trainer legt per direct al zijn taken neer wegens een vertrouwensbreuk met het bestuur van de Portugese club.

14 augustus
Omdat bij Quick Boys een verbouwing aan de gang is, gaat het Nederlands elftal trainen op de Middelmors. De eerste Oranjetraining wordt echter afgelast wegens zware regenval.

2 september
Op de vrijwilligersavond wordt de jaarlijkse verkiezing voor vrijwilliger van het jaar gekozen. Dit jaar worden er voor het eerst twee vrijwilligers gekozen, een man en een vrouw. De eer als vrijwilligster van het jaar gaat naar Carmen Zandbergen, die als aanvoerster van de barploeg vele uren aan de club heeft besteed. Als vrijwilliger van het jaar wordt Aad van Nieuwkoop uitgekozen. Aad werkt al jaren in het klusteam en is elftalbegeleider en trainer.

18 september
Nico Driebergen, jarenlang penningmeester geweest van Rijnsburgse Boys en oprichter van de Vriendenclub komt te overlijden. Nico was een clubman in hart en nieren en heeft ontzettend veel betekent voor de vereniging. Rijnsburgse Boys neemt met groot respect afscheid.

19 september
Rijnsburgse Boys treft in de tweede ronde van de KNVB-beker eerstedivisionist Fortuna Sittard. Ditmaal speelt Rijnsburgse Boys de thuiswedstrijd op het terrein van voetbalvereniging Noordwijk, omdat het Rijnsburgse hoofdveld niet over een lichtinstallatie beschikt. Het duel wordt verdiend gewonnen met 1-0. Het zijn voornamelijk de geelzwarten die balbezit hebben en kansen creëren. In de 88ste minuut is het Bart Freke die de verlossende goal maakt.

9 november
Maarliefst 19 bussen met supporters reizen af naar Utrecht om hun Rijnsburgse Boys te zien strijden in de derde ronde KNVB Beker. Het uitvak in stadion Galgenwaard is compleet uitverkocht. Rijnsburg maakt er één groot feest van. Dat FC Utrecht wint met 5-0 lijkt maar een bijzaak. Rijnsburgse Boys laat zien waar een amateurclub groot in kan zijn.

29 november
Rijnsburger Bart Freke is geselecteerd voor het Nederlands amateur-elftal. In en tegen Engeland verliest Oranje met 4-1. Bart heeft een invalbeurt in de tweede helft, hij speelt 30 minuten.