outhands

Jaaroverzicht 2009

De jaarwisseling komt er aan. Een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar met het Rijnsburgse Boys Jaaroverzicht.

Op maandagavond 19 januari sprak Niek Oosterlee voor het eerst met de technische staf en de spelersgroep. Voor de jaarwisseling had Oosterlee al zijn akkoord gegeven aan het bestuur van Rijnsburgse Boys. Niek Oosterlee was geen vreemde voor de club. Als ex-speler (hij was speler van het team dat in het seizoen 1989-1990 kampioen van de hoofdklasse A werd) kende hij Rijnsburgse Boys al enigzins en de laatste jaren had hij regelmatig, met wisselend succes, de degens gekruist met Rijnsburgse Boys

Op vrijdagavond 3 april vond de jaarlijkse paasveiling plaats in de Voorhof. Om 20:15 uur gaf voorzitter Cees Driebergen het startsein en hij sprak daarin de hoop uit dat de aanwezigen, ondanks de op handen zijnde ‘crisis’, gul wilden geven voor hun club! En die hoop bleek niet ijdel want om 01:15 uur werd, door diezelfde voorzitter, bekend gemaakt dat er een bedrag van € 64.000,00 was opgehaald, verdeeld over 300 kavels! Een top-avond dus met een opbrengst die het vorige jaar overtrof (toen € 58.000,00)! Nadat het eindbedrag bekend werd gemaakt, was er ook een kavel uitgeloot waarvan de opbrengst naar UNICEF ging. Dit werd kavelnummer 251 die een bedrag van € 725,00 opbracht. Dit bedrag werd tot € 1.000,00 aangevuld door Rijnsburgse Boys.

Op zaterdag 18 april kreeg Rijnsburgse Boys aartsrivaal Quick Boys op bezoek. Een belangrijke wedstrijd want bij winst op eigen veld en verlies van Capelle zouden de Uien kampioen zijn. En zo geschiede het….. Na de 2-0 winst op Quick Boys, met doelpunten van Bart Freke en Martijn Gootjes, en het verlies van Capelle tegen katwijk, mocht de kampioensvlag weer gehesen worden op de Middelmors. Het betekende het vijfde kampioenschap voor de Rijnsburgers in de hoogste klasse van het zaterdagvoetbal. Na 49 jaar kon er weer eens een kampioenschap in eigen huis gevierd worden. De laatste keer was op 20 februari 1960 toen het kampioenschap in de derde klasse ook thuis kon worden gevierd.

Op zaterdag 2 mei kon voor de C1 de kampioensvlag worden gehesen. Dit betekende niet automatisch dat ze promoveerden naar de Hoofdklasse, want daarvoor moesten zij op zaterdag 9 mei nog een wedstrijd spelen tegen de kampioen van de 1e klasse B. Die tegenstander werd DOSR C1 uit Roelofarendsveen en op het veld van VVSB werd om 11.00 uur afgetrapt. Na een 2-0 voorsprong werd deze in de 2e helft uit handen gegeven (2-2) en ze leken af te stevenen op een verlenging. In de blessuretijd kregen ‘onze boys’ echter een penalty en dat betekende de 3-2. Enkele tellen later werd het nog 4-2 en vond de scheidsrechter het genoeg! Deze uitslag betekende de definitieve promotie naar de Hoofdklasse!

Op vrijdagavond 29 mei werd voor het eerst een trofee uitgereikt aan de beste speler van het jaar uit naam van de supporters. Via de website kon iedereen zijn top drie opgeven aan het webteam. Tijdens de kampioensreceptie in het sponsorhome van Rijnsburgse Boys reikte IJsbrand van Tilburg de eerste “gouden Ui” uit aan Bennie van Noord. Joost Kuhlmann en Danny v.d. Vijver werden respectievelijk 2e en 3e. Na een dankwoord van Bennie was er ook nog een prachtig cadeau voor de afscheid nemende Ted Verdonkschot. Deze ontving uit handen van Kaay de Kraai persoonlijk een fraaie RBB klok met het opschrift; Ted Bedankt!

Op zaterdag 30 mei wint Rijnsburgse Boys 2 de K.N.V.B.-beker! Na 2 kampioenschappen in de afgelopen 3 jaar (dit seizoen werden ze 2e) kon er door de Boys van trainer Arie van Dijk tóch nog een grote prijs gepakt worden. Op het veld van VUC vond de finale plaats tussen Rijnsburgse Boys 2 en Westlandia 2. Het was Rijnsburgse Boys wat de eerste helft duidelijk de betere ploeg was en in de rust prijkte er dan ook een terechte 1-0 voorsprong op het scorebord, door een doelpunt van Mark Kabelaar!
In de 2e helft tapte Westlandia echter uit een, spreekwoordelijk, ander vaatje en kwamen zij 10 minuten voor het einde op een 1-1 tussenstand. En dus ging iedereen zich alvast opmaken voor de aansluitende penalty-serie (geen verlenging). Maar Thijs Haselhoff had hier toch schijnbaar geen trek in en bracht de UIen vlak voor het eindsignaal op een 2-1 voorsprong en die werd niet meer uit handen gegeven!

Ook op zaterdag 30 mei werd Rijnsburgse Boys zonder zelf te spelen algeheel zaterdagkampioen. De verwachting was dat Rijnsburgse Boys op 6 juni in de thuiswedstrijd tegen Harkemase Boys het karwei zou moeten klaren maar IJsselmeervogels voldeed aan haar sportieve plicht en speelde een prima wedstrijd. Binnen het kwartier kwamen de Vogels op voorsprong en was Rijnsburgse Boys dus al snel de virtuele zaterdagkampioen. Omdat de mannen van onder andere assistent-trainer Erwin van der Lugt deze voorsprong niet meer uit handen gaven, bewees de ex-Rijnsburgse Boys speler zijn oud-ploeggenoten een prima dienst en werd de virtuele titel ook realiteit. Een handje vol Rijnsburgers, die voor de tweede maal binnen een week het retourtje Rijnsburg – Harkema van 400 kilometer hadden gemaakt, vierden na het laatste fluitsignaal een bescheiden kampioensfeestje.

Op zaterdag 6 juni speelde Rijnsburgse Boys de laatste wedstrijd op het zaterdagkampioenschap. Op eigen veld wordt Harkemase Boys met 1-0 verslagen door een doelpunt van Niels Hogewoning. Zo werd Rijnsburg dus ongeslagen kampioen van de zaterdaghoofdklasse en mocht het team zich gaan klaar maken voor de strijd met de kampioen van de zondaghoofdklasse, WKE. Na de wedstrijd werd de kampioenschaal in ontvangst genomen door aanvoerder Dennis Groot en werd het feest op sportpark Middelmors uitbundig gevierd.

20 juni 2009 is een dag die veel Rijnsburgers maar het liefst zouden vergeten. na een lang en succesvol seizoen treed Rijnsburgse Boys aan tegen WKE in Emmen. De week ervoor werd de ploeg uit Emmen met 1-0 verslagen dus hadden de Uien de beste kaarten. In de laatste minuten werd echter een ruime voorsprong weggeven en moest er een verlenging en penalties aan te pas komen om de beslissing te brengen. Rijnsburgse Boys trok aan het kortste eind. Ondanks het verlies stond de selectie en technische staf een geweldige verrassing te wachten bij aankomst op sportpark Middelmors. Honderden supporters stonden klaar met met fakkels en vuurwerk om hun helden te bedanken voor het geweldige seizoen.

Na het prachtige afscheid door de supporters op zaterdagavond, vond op maandagavond 22 juni nog een officiële afscheidsreceptie plaats. Van de spelersgroep ontving Ted Verdonksc
hot een ‘schaal’ met daarin de resultaten onder zijn bewind gehaald (drie afdelingstitels, twee districtsbekers, één landelijke beker en als afsluiter de algehele zaterdagtitel. Bovendien werd er in alle zes seizoenen één of meerdere periodetitels veroverd). In de kantine ontvingen hij en de vertrekkende spelers van het Sfeerteam van Rijnsburgse Boys nog een mooi aandenken en van vele anderen ontvingen zij nog enkele presentjes. Zo ook van hoofdsponsor WBE die met een prachtige schaal aankwam, gevuld met ‘voetbalspullen’

Op zaterdag 27 juni werd het seizoen met de vrijwilligers afgesloten in de tot saloon omgebouwde Disco GOGO. Traditiegetrouw werden op deze avond ook de vrijwilligster en vrijwilliger van het jaar gekozen. De eer viel dit keer te beurt aan Petra Hogewoning en Leo van Egmond. Petra staat wekelijks haar mannetje in de kantine en doet nog heel veel andere dingen. Leo maakt deel uit van het klusteam van Rijnsburgse Boys. Beide ontvingen uit handen van de voorzitter een bedankenvelop en bloemen van Jaco.

Op donderdag 20 augustus werd voor het eerst in de historie van Rijnsburgse Boys een ‘open avond’ gehouden. In het sponsorhome werd een heuse kidspersconferentie gehouden. Nadat Bart Freke, Dennis Groot en Niek Oosterlee achter de tafel hadden plaatsgenomen, nam IJsbrand van Tilburg het woord en begon met vragen stellen. Daarna begon de training op het 1e veld en via een microfoon konden alle aanwezigen op de tribune horen wat Niek Oosterlee op het veld vertelde. Na afloop konden de kinderen naar kleedkamer 1. De fitness-apparatuur werd door velen uitgeprobeerd en menig ouder stond paraat met een fototoestel. In de kleedkamer bleef het nog heel lang vol met kinderen en nadat ze 3x gecontroleerd hadden of ze alle handtekeningen hadden, vertrokken ze naar de kantine voor limonade en chips.

Op woendag 23 september was Rijnsburgse Boys opnieuw heel dicht bij een bekerstunt. De tomeloze inzet was bewonderingswaardig maar werd niet beloond. Met een 1-0 voorsprong tien minuten voor tijd waren de Rijnsburgers er helemaal klaar voor om Go Ahead Eagles uit het bekertoernooi te knikkeren. De, op dat moment, trotse koploper uit de Jupiler League kwam echter toch nog op gelijke hoogte na een onterechte penalty. In de noodzakelijke verlenging lukte het de profs om met twee snelle goals de amateurs de das om te doen. De uiteindelijke 1-4 nederlaag was zwaar geflatteerd en deed geen recht aan de Rijnsburgse inzet.

Op woensdag 23 september werd tijdens de wedstrijd Rijnsburgse Boys – Go Ahead Eagles voor het eerst gebruik gemaakt van het LED-beeldscherm. De opstelling, wissels, gele en rode kaarten en natuurlijk doelpuntenmakers flitsten voorbij op het grote scherm. Ook video’s, (flash)animaties, mededelingen en foto’s werden vertoont aan de bezoekers van Middelmors. Rijnsburgse Boys is daarmee de eerste amateurvereniging van Nederland (en misschien wel ter wereld?) die gebruik maakt van dit moderne medium.

Op 1 oktober kon het webteam met grote trots bekend maken dat het aantal unieke bezoekers van de website de 3 miljoen was gepasseerd. In 2008 werden een miljoen bezoeken geregistreerd, dit jaar was de site met nog 3 maanden te gaan al ruim over dat record heen.

Op 8 december maakte het bestuur bekend dat Niek Oosterlee ook volgend seizoen (2010-2011) hoofdtrainer van Rijnsburgse Boys zal zijn. Door beide partijen werd de intentie uitgesproken om ‘graag door te gaan’ met elkaar. Het contract was dan ook snel getekend.

Het webteam wenst u fijne dagen toe en een gezond en sportief 2010!