Bram van Egmond

Sponsor uitgelicht: Rical Cleaning Products

Rick van der Hooft van schoonmaakgroothandel Rical Cleaning Products werd ruim vijf jaar geleden, in december 2015, lid van de businessclub. Rijnsburgse Boys is een van de klanten aan wie het zeven man tellende bedrijf van Rick zijn producten levert. Zes vragen aan de ondernemer uit Voorschoten.

Hoe ben je bij Rijnsburgse Boys terechtgekomen?
“Ik ben ook lid van BV Leiden. Tijdens een bijeenkomst van deze ondernemersvereniging kwam ik Cees Driebergen tegen. Hij vroeg me of ik aan sponsoring deed. Ik lever aan meer sportverenigingen, onder andere aan de voetbalclubs Voorschoten ’97 en DOCOS, waar ik ook sponsor ben. In ruil voor het leveren van producten tegen korting valt er altijd te praten. Zo ben ik in december 2015 bij Rijnsburgse Boys sponsor geworden. Daar leveren we onder andere handdoeken, zeep, toiletpapier, afvalzakken en reinigingsproducten. Hierover heb ik regelmatig contact met Leo van den Oever, de onderhoudsman van Rijnsburgse Boys.”
Wat heb je met Rijnsburgse Boys?
“Dat gaat best ver terug. Oud-teammanager Bert Clavan is een ver familielid van me en toen ik in het verleden spits was van Duinoord, speelde ik eens een oefenwedstrijd tegen Rijnsburgse Boys. Ik scoorde de 1-0 uit een halve omhaal, een goal waar ik zelf nog het meest verbaasd over was. We verloren wel, met 8-1 of zo. Ook toen was Rijnsburg al een gerenommeerde club, toen in de hoofdklasse. Ik vind het mooi om nu als sponsor deel uit te maken van deze vereniging.”
Welke wedstrijd staat je het meest bij?
“Ik bezoek te weinig wedstrijden van Rijnsburg, onder andere omdat ik mijn gezicht ook bij andere verenigingen moet laten zien. Ik ben bij zo’n vijf tot zes thuiswedstrijden per seizoen aanwezig. Om een of andere reden is dat dan vaak een wedstrijd waarin Rijnsburg slecht speelt. Het eerste wat me te binnen schiet, was de wedstrijd tegen AFC met die mooie blonde streaker en dan vooral het humoristische commentaar vanaf de sponsortribune, waar ik altijd sta achter de achterste rij stoelen. Ook de altijd beladen derby’s zijn mooi. Dankzij een vriend die sponsor is bij Katwijk, ga ik ook weleens naar wedstrijden daar.”
Wat vind je van de bijeenkomsten die de businessclub organiseert?
“Ik bezoek altijd de bedrijfsbezoeken en de bijeenkomsten met leuke sprekers. Ik herinner me een bijeenkomst met Wim Kieft. Het is altijd leuk en het eten is lekker. De sfeer is anders dan op zaterdagmiddag: minder druk, waardoor het gemakkelijker is om een praatje te maken. Ik kijk altijd naar handel. Het is niet mijn doel om mijn producten te promoten, maar het is wel een uitdaging om het te proberen. Het mooie is dat we producten leveren die iedereen kan gebruiken.”  
Heb je last van de coronacrisis?
“We zijn al 27 jaar een totaalleverancier van schoonmaakproducten en hebben klanten in het hele Groene Hart tot aan Rotterdam en Utrecht en op franchisebasis ook in Noord-Holland. Voor alles kun je bij ons terecht en we bieden extra service. We zetten de spullen niet in een pallet op de stoep maar leveren tot in de werkkast. Afgelopen voorjaar toen de sportverenigingen en de horeca dichtgingen, was het lastig, maar doordat we in 2020 geswitcht zijn naar de levering van desinfectiemiddelen redden we ons wel.” 
Tot slot: hoe ziet je zaterdag eruit nu de competitie stilligt?
“Op zaterdag ga ik nu wat fietsen en wandelen of wat rommelen rondom het huis. Normaal gesproken ga ik op zaterdag vanuit Voorschoten rustig op de fiets naar Rijnsburg. Heb ik meteen ook mijn fietstochtje te pakken. Het is wel een stuk ongezelliger op zaterdagmiddag zonder voetbal. Ik ben geen expert, maar ik hoop toch wel dat we in het tweede kwartaal terug kunnen naar een normalere situatie.”